صيانة كامله للديانا 54 (جزء 1)

P1030214

دي بندقية 54 ومطلوب مني أجربها و أعصرها علشان أطلع منها أقصى قدر من الدقة و القوة

P1030216

من الخارج البندقيه شكلها رائع و مافيهاش خدوش واضحه بأستثناء التعجين الموجود على مسطرة السكوب مكان مسمار الستوبر خلينا نشوف هنعالجه أزاي في الأخر

 P1030227

البندقية غرقانه زيت و بتدخن لما تتضرب أولا الزيت ده لازم يتنشف

و حالة الجلبه و السوسته غير معروفه

P1030230

بس الأول هأجرب مجموعه من 10 متر

دي النتيجه

 طبعا عار على أسم ديانا أن دي تتسمى مجموعه فمن الواضح أن البندقيه ما بتجمعش و في الغالب الزيت هو السبب و ممكن الزيت ده يكون دمر الجلب تماما

P1030233

المسامير مش متجرحه و لا عاوزينها تتجرح علشان كده لازم أختار مفك نفس مقاس المسمار

P1030234

الدبشك من الداخل شكله سليم و مافيش أي أشارة أن البدقيه بتخبط في الخشب من جوه

P1030236

نظام منع الرتداد شكله سليم و ال o-ring ألي فيها سليم

P1030237

زيت في كل مكان

P1030240

 زراع التعمير لازم يتفك الأول تيله و بنز

P1030242

النشان الخلفي لازم يتفك علشان مافيش حاجه تتكسر لما البندقيه تركب على المنجله

زيت تحت النشانات الخلفيه (أزاي وصل هنا؟؟؟)

 P1030246

غطاء بتاع الماسوره و الحليه البلاستيك و النشانات الأماميه برده لازم يتفكوا و ألا البندقيه مش هتركب على المنجله

P1030250

المنجلة قطعة عدة أساسية علشان فك أي بندقيه

P1030256

P1030262

بعد القليل من العبث البنزات بتاعت مجموعة الزناد بتتفك بمنتهى السهوله

 P1030265

السوسته الأصله (لأعلى) و سوسته جديده (لأسفل)

واضح أن السوسته الأصليه ريحت شويه لكن حالتها ممتازه (مافيهاش أعوجاج)و أن السوسته تريح ده شيء طبيعي و بيحسن من أداء البندقيه لأنه بيخلي سرعاتها متقاربه

السوسته القديمه هتفضل و مش هتتغير

 أنتظروا البقيه

Advertisements

أترك تعليقك و سيتم الموافقة عليه قبل نشره

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار وردبرس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s